Nasz zespół

Kim jesteśmy?

Wolną Szkołę Demokratyczną na Ursynowie

prowadzi Fundacja Wolna Szkoła.

Zarząd Fundacji:

  • Dominik Granada, Prezes Zarządu
  • Tomasz Wrzosek, Wiceprezes Zarządu
  • Joanna Zgarzańska, Członek Zarządu

Rada Programowa:

  • Margo Bruins, De Ruimte Democratic School z Holandii.
  • Emilia Kulpa-Nowak
  • Paulina Szeromska
  • Bartosz Szymczyk
  • Marcin Żelazek
  • Michał Borychowski
  • Kacper Woźniak

 

Poznaj nas
Nasz zespół

Poznaj nas

 

Opiekunowie grupy szkolnej

 

Tomek Wrzosek

Tomek Wrzosek

Wiceprezes Zarządu, opiekuje się młodszą grupą Wataha (klasy 1-5), prowadzi zajęcia matematyczne

Z wykształcenia jestem architektem i urbanistą. Moje marzenia i plany związałem jednak z pracą z dziećmi. Od sześciu lat aktywnie towarzyszę im w codziennym życiu. Moją pasją są wędrówki, wyprawy górskie, wspinanie oraz fotografia.

Dowiedz się więcej

Na co dzień zapraszam dzieci do doświadczania tego, co wokół nich. Do otwartości na świat i naturę – w Wolnej Szkole, i poza nią, można mnie spotkać chodzącego na bosaka. W pracy z dziećmi cenię szczerość i wspólne dochodzenie do potrzeb. Bardzo ważny jest dla mnie proces tworzenia relacji, budowania się grupy oraz wzajemne uczenie się siebie. Świat emocji dziecka jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy, na którą zwracam uwagę w pracy. W Wolnej Szkole  organizuję wyjazdy szkolne (np. nad Biebrzę, w góry) oraz prowadzę zajęcia z informatyki. Pomagałem dzieciom w budowie placu zabaw i w organizacji szkolnych sklepików. Widziałem, jak w trakcie tych działań dzieci uczą się nie tylko konstruowania, ale też matematyki, współpracy i planowania. Na co dzień jestem tatą Tomka i Toli, którzy często towarzyszą mi wraz z żoną w szkolnych wyprawach.

 

Dominik Granada

Dominik Granada

Prezes zarządu, opiekuje się najstarszą grupą szkolną Horda (od 6 klasy)

Jestem absolwentem 2 SLO w Warszawie, ukończyłem Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2013 r. zarządzam projektem Wolnej Szkoły. Chciałbym stworzyć taką przestrzeń dla dzieci, w której będą mogły rozwijać się w duchu edukacji demokratycznej.

Dowiedz się więcej

Staram się robić wszystko, co niezbędne, aby Wolna Szkoła istniała i rozwijała się razem ze swoją społecznością. Jestem przekonany, że kluczową rolę w procesie uczenia się odgrywają szczere i empatyczne relacje między członkami społeczności. One pozwalają nam budować miejsce, w którym dzieci znajdują swoją własną drogę. W szkole lubię z dziećmi projektować gry i programować. Umiem pokazać jak wykorzystywać sprzęt komputerowy do szukania wiedzy, pokazuję jak działają narzędzia takie jak np.:Khan Academy, Superkids, Scratch. Prowadzę spotkania społeczności szkolnej i kręgów naprawczych. Uczę innych tej umiejętności.  Jestem ojcem trójki dzieci, z których dwoje współtworzy naszą szkołę od początku jej istnienia, a trzecie z pewnością dołączy, jak tylko zacznie mówić .

 

Magda Wojtaś

Magda Wojtaś

tutorka, prowadzi zajęcia humanistyczne

Jestem humanistką, trenerką oraz miłośniczką wanilii i cynamonu. Przez większość swojego życia związana byłam z mediami: przygotowywałam, redagowałam i wydawałam materiały pisane i filmowe.

Dowiedz się więcej

Szkoliłam nauczycieli i uczniów, potem trafiłam do Wolnej Szkoły. Przekazuję tu swoje umiejętności, ale też bardzo dużo sama się uczę. Próbuję wiązać pracę z osobistym doświadczeniem mamy trojga dzieci, uczących się poza szkołą już od lat. Nieustannie ciekawi mnie, jak działa na człowieka środowisko, inni ludzie i to, co ze sobą niosą: doświadczenia i obserwowanie świata. W szkole prowadzę zajęcia tutorskie czyli uczę o tym, jak się uczyć. Pokazuję mnemotechniki, sposoby szukania informacji, razem z uczniami robimy comiesięczne “konferencje naukowe”, podczas których każdy może pokazać coś czego się dowiedział, lub nauczył. Pomagam uczniom przygotować się do egzaminów pokazując jak one wyglądają i czego mogą się na nich spodziewać. Koordynuję działania typowo szkolne dla grupy najmłodszych dzieci oraz prowadzę zajęcia z języka polskiego dla starszych klas. Lubię działania interdyscyplinarne, łączenie nauk humanistycznych ze ścisłymi i z nowymi technologiami. Zawsze mam gotowe propozycje dla dzieci, wykorzystujące jakąś ciekawą pomoc dydaktyczną, lub tajemniczy przedmiot przywieziony ze strychu. Jestem koneserem fatalnych polskich filmów oraz amatorskiego street artu. A w torebce mam zawsze kilka zaskakujących (mnie) gadżetów do szybkiej akcji „zróbmy coś”.

 

Gosia Kucharczyk

Gosia Kucharczyk

opiekuje się najstarszą grupą szkolną Horda (od 6 klasy)

Jestem certyfikowaną trenerką MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Jestem również pedagożką, trenerką umiejętności społecznych. Specjalizuję się w szkoleniach z tematów dotyczących uzależnień, przemocy, edukacji seksualnej, radzenia sobie ze stresem, relaksacji, integracji itp.

Dowiedz się więcej

Przez wiele lat pracowałam (nadal współpracuję) w organizacjach pomocowych i pozarządowych dla dzieci i młodzieży ze środowisk marginalizowanych. Prowadzę grupy wsparcia oraz warsztaty z zakresu uważności (mindfulness) m.in.: dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową. Jestem współautorką Poradnika dla gimnazjalistów dotyczącego przemocy domowej. W Wolnej Szkole opiekuje się grupą najstarszą, z klas 5+. Praca tutaj jest moim spełnieniem marzeń o bezpiecznym, rozwojowym i sprawiedliwym miejscu do nauki i do doświadczania. Miejscem, w którym każdy może być sobą.

 

Anna Anari Janiec

Anna Anari Janiec

wsparcie psychologiczne w najstarszej grupie szkolnej Horda (od 6 klasy)

Nazywam się Anna Janiec – ale przyjaciele, współpracownicy i znajome dzieciaki mówią mi „Anari”. Od zawsze pociągały mnie kontakty z ludźmi, zgłębianie naszej natury, filozoficzne rozmowy i szeroko rozumiane bycie razem. Studia psychologiczne na Uniwersytecie Warszawskim to tylko jeden z przystanków na tej drodze.

Dowiedz się więcej

Wiele lat poświęciłam na własny rozwój. Wraz z grupą pasjonatów zakładałam Stowarzyszenie Ineida, którego celem było szerzenie i studiowanie innowacyjnej edukacji. Tworzyłam nowoczesne programy dla szkół, uczyłam gry w szachy. Kilkuletnie doświadczenie pracy w wolnych szkołach nauczyło mnie zaufania do dzieci i ich samodzielnych wyborów. Pokazało mi wiele ścieżek wspierania ich w realizacji marzeń i w przechodzeniu prób charakteru. Wolność i współdziałanie postrzegam jako wyzwanie i dar jednocześnie. Chcę go dalej zgłębiać i dzielić się nim. Swoją pracę opieram na budowaniu relacji, zaufania i autentyczności. W Wolnej Szkole jestem wsparciem psychologicznym dla „Hordy”, prowadzę też zajęcia metodą gier fabularnych. Moje prywatne zainteresowania to, między innymi, wędrówki piesze, czytanie, kamienie ozdobne, komiksy i różnice kulturowe w nich zawarte, gry planszowe, rpg, komputerowe. Jednak za najważniejszą z moich pasji uważam odkrywanie, co znaczy być sobą!

 

Weronika Góralska

Weronika Góralska

Opiekuje się młodszą grupą Wataha (klasy 1-2)

Z wykształcenia jestem fizjoterapeutką, jednak to praca z dziećmi zawsze mnie fascynowała. Przez 7 lat prowadziłam grupę dziecięco-młodzieżową, potem pracowałam w leśnym przedszkolu. Najbardziej odnajduję się w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, uwielbiam towarzyszyć im, wspierać w sytuacjach codziennych i pokazywać świat. Moją pasją jest taniec, górskie wędrówki, montaż filmów. W Wolnej Szkole jestem opiekunem grupy 1-2 i prowadzę zajęcia z języka polskiego oraz zajęcia ruchowe. W relacji z dzieckiem ważna jest dla mnie szczerość, dostrzeżenie jego emocji i potrzeb, proponowanie mu różnych wyzwań, dzięki czemu może w pełni doświadczyć tego, co je otacza. 

Franciszek Holnicki-Szulc

Franciszek Holnicki-Szulc

Opiekun klas 1-2, prowadzi matematykę i RPG-i

Z wykształcenia i z zamiłowania jestem przyrodnikiem – wielbicielem małego i dużego życia. Kocham spokój, zieleń, sztukę i książki.

Dowiedz się więcej

Moja przygoda pracy z dziećmi zaczęła się kilka lat temu w leśnym przedszkolu, gdzie spędziłem dwa lata, pracując okrągły sezon pod chmurką, z dostępem do ogrzewanej piecem na drewno wiatą. Bliski jest mi ten leśny charakter pracy z dziećmi oraz wizja mocniejszego wcinania się człowieka w naturę. Mam wiele zainteresowań i pasji którymi chętnie i „mimochodem” dziele się z dziećmi. Lubię zrywać jadalne chwasty, majsterkować w drewnie, pracować w ogrodzie, rysować mapy i odpływać w kierunku innych światów czytając czy grając w rpgi lub gry planszowe. Staram się patrzeć i rozumieć zewnętrzne i wewnętrzne procesy działające w otoczeniu. Cenię sobie ruch, chodzenie boso, dobre jedzenie i spokój ducha. W międzyczasie staram się rozwijać własna działalność na mojej ziemi w Dolinie Środkowej Wisły gdzie pomału powstaje permakulturowe siedlisko, a wraz z nim miejsce spotkań – ludzi, kultury i natury. 

Alina Pięta

Alina Pięta

opiekuje się młodszą grupą Wataha (klasy 3-5), prowadzi przyrodę i biologię dla klas 3-5

Wolna Szkoła jest dla mnie przestrzenią, gdzie pracując blisko lasu mam możliwość tworzenia relacji z ludźmi, które w życiu są dla mnie siłą napędzającą. Lubię pracować z dziećmi warsztatowo zapraszając je do świata przyrody. Chciałabym współtworzyć bezpieczną przestrzeń dla dzieci, w której odkrywałyby siebie i otaczający je świat. Z wykształcenia jestem leśnikiem, ukończyłam SGGW w Warszawie. Moim prywatnym marzeniem jest posiadanie letniej kuchni jako własnej oazy spokoju.

Marta Korycka

Marta Korycka

opiekuje się młodszą grupą Wataha (klasy 3-5)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce auctor, sapien nec sodales feugiat, est nisl porta velit, in hendrerit eros est id tortor. Etiam consequat malesuada augue, in efficitur dui rutrum in. Pellentesque pulvinar velit ac lacus pellentesque dictum. Morbi vitae erat congue, tempus enim elementum, gravida sapien. Etiam sit amet tellus tempus, euismod mi ac, gravida arcu. Aenean sed congue nibh. Suspendisse eget efficitur massa. Aenean ornare imperdiet aliquam. Fusce dictum nisl at ante feugiat fermentum. Pellentesque ornare urna dapibus molestie pharetra. Pellentesque at interdum justo.

Dowiedz się więcej

Etiam in mattis diam, ac luctus odio. Sed iaculis quam sed sagittis rutrum. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Quisque fermentum ut elit in vulputate. Nam dictum, arcu et scelerisque elementum, nulla turpis finibus nulla, eget condimentum lacus ante id felis. In eleifend at metus non consequat. Sed ut risus ut dolor congue finibus at euismod metus. Nullam at varius urna, at volutpat ipsum. Morbi dapibus vehicula mauris ut dapibus. Fusce non scelerisque enim, ut gravida purus. Praesent est ipsum, placerat quis tempor vitae, molestie at erat. Suspendisse potenti.

Zajęcia i Warsztaty

 

Łukasz Knap

Łukasz Knap

tutor storytellingu i kreatywnego pisania

Jestem tutorem storytellingu i kreatywnego pisania. Pomagam dzieciakom przelewać myśli na papier i wyrażać siebie poprzez tworzenie opowieści.

Dowiedz się więcej

Jestem też anglistą i wychowawcą klasy w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 1 „SOS”, lektorem w szkołach językowych i trenerem edukacji. Można mnie znaleźć online, na Instagramie, gdzie publikuję swoje „wiersze z odzysku” (blackout poetry) i zdjęcia robione telefonem. Nie można mnie natomiast znaleźć w miejscach, które nie podają kawy.

Łukasz Mizeracki

Łukasz Mizeracki

prowadzi zajęcia z geografii, fizyki, matematyki, EDB

Ukończyłem psychologię i geologię na Uniwersytecie Warszawskim w ramach Kolegium MISMaP. Od zawsze byłem interdyscyplinarny i tak jest do dziś. Interesuje mnie wiele rzeczy, a z zawodu jestem odkrywcą, szeroko rozumianym edukatorem i wędrowcem.

Dowiedz się więcej

Moja przygoda w pracy z dziećmi zaczęła się od obozów survivalowo-motywacyjnych w Fundacji Marka Kamińskiego. Spodobało mi się to, że mogę dzielić się z młodymi ludźmi swoimi pasjami i wiedzą, ale też otrzymać wiele od nich. Od tego czasu pracuję regularnie jako wychowawca na obozach ekologicznych, artystycznych, prowadzę warsztaty profilaktyczne. W Wolnej Szkole uczę geografii. Podczas zajęć staram się pokazać dzieciom złożoność i różnorodność świata, wyjaśnić go nieco i zachęcić je do własnych poszukiwań. Bardzo dużą przyjemność sprawia mi przekazywanie wiedzy i umiejętności, niezależnie od tego czy uczę dzieci matematyki czy seniorów podstawowej obsługi komputera. Moi bliscy mówią, że mógłbym i chciałbym robić warsztaty ze wszystkiego, nawet obierania ziemniaków. Kocham naturę. Często w niej znikam. Zdarza mi się zaprosić na łono przyrody innych podczas warsztatów z uważności w przyrodzie. Lubię podróżować, zwłaszcza pieszo i po nieznanych szlakach. Swoją potrzebę przemieszczania się zaspokajam pracując przez kilka miesięcy w roku jako pilot wycieczek i przewodnik.

 

Maja Murawska

Maja Murawska

prowadzi zajęcia z chemii

Moja przygoda z dzieciakami rozpoczęła się od obozów żeglarskich, na które od kilku lat jeżdżę jako wychowawca kolonijny. To tam odkryłam ile pozytywnej energii daje mi przekazywanie wiedzy i po prostu kontakt z dziećmi. Jestem absolwentką technikum chemicznego, co dało mi możliwość prowadzenia warsztatów z chemii w Wolnej Szkole.

Dowiedz się więcej

Na co dzień uczęszczam do szkoły muzycznej, gdzie intensywnie gram na kontrabasie, a po godzinach zajmuję się muzyką tradycyjną – śpiewam ludowe pieśni polskie i ukraińskie. Oprócz tego interesuję się językien niemieckim, dlatego też od tego roku jestem studentką germanistyki. W wakacje lubię wyjeżdżać na żagle lub w autostopowe podróże z plecakiem.

Agata Woźniak

Agata Woźniak

prowadzi zajęcia z języka angielskiego

Ukończyłam lingwistykę stosowaną ze specjalnością nauczycielsko-tłumaczeniową na Uniwersytecie Warszawskim. Jeszcze w trakcie studiów odkryłam, że spełniam się w nauczaniu języków. Od tego czasu nieprzerwanie pracuję z dziećmi młodszymi i starszymi.

Alicja Dołkin-Lewko

Alicja Dołkin-Lewko

prowadzi zajęcia z biologii

Jestem absolwentką Wydziału Leśnego SGGW w Warszawie. Na co dzień badam naturę roślin oraz uprawiam je w domowym zaciszu. Oprócz tego intensywnie się wspinam, maluję i podróżuję.

Barbara Miszczak

Barbara Miszczak

prowadzi zajęcia z języka niemieckiego

Jestem absolwentką germanistyki na Uniwersytecie Ludwika-Maxymiliana w Monachium, od ponad 20 lat związaną z Instytutem Goethego i Instytutem Austriackim w Warszawie, gdzie prowadzę zajęcia na różnych poziomach.

Dowiedz się więcej

Przekazywanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania językiem niemieckim oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych sprawia mi ogromną satysfakcję. Dużą wagę przywiązuję do rozwijania umiejętności komunikowania się w języku niemieckim. Dążę do tego, by na moich zajęciach panowała przyjazna atmosfera, sprzyjająca kreatywności oraz swobodnemu wyrażaniu myśli i pomysłów, a nauka była dla młodych ludzi przyjemnością.

 

Zarząd i administracja

 

Dominik Granada

Dominik Granada

Prezes Zarządu, opiekuje się najstarszą grupą szkolną Horda (od 6 klasy)

Jestem absolwentem 2 SLO w Warszawie, ukończyłem Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2013 r. zarządzam projektem Wolnej Szkoły. Chciałbym stworzyć taką przestrzeń dla dzieci, w której będą mogły rozwijać się w duchu edukacji demokratycznej.

Dowiedz się więcej

Staram się robić wszystko, co niezbędne, aby Wolna Szkoła istniała i rozwijała się razem ze swoją społecznością. Jestem przekonany, że kluczową rolę w procesie uczenia się odgrywają szczere i empatyczne relacje między członkami społeczności. One pozwalają nam budować miejsce, w którym dzieci znajdują swoją własną drogę. W szkole lubię z dziećmi projektować gry i programować. Umiem pokazać jak wykorzystywać sprzęt komputerowy do szukania wiedzy, pokazuję jak działają narzędzia takie jak np.:Khan Academy, Superkids, Scratch. Prowadzę spotkania społeczności szkolnej i kręgów naprawczych. Uczę innych tej umiejętności.  Jestem ojcem trójki dzieci, z których dwoje współtworzy naszą szkołę od początku jej istnienia, a trzecie z pewnością dołączy, jak tylko zacznie mówić .

 

Tomek Wrzosek

Tomek Wrzosek

Wiceprezes Zarządu, opiekuje się młodszą grupą Wataha (klasy 1-5), prowadzi zajęcia matematyczne

Z wykształcenia jestem architektem i urbanistą. Moje marzenia i plany związałem jednak z pracą z dziećmi. Od sześciu lat aktywnie towarzyszę im w codziennym życiu. Moją pasją są wędrówki, wyprawy górskie, wspinanie oraz fotografia.

Dowiedz się więcej

Na co dzień zapraszam dzieci do doświadczania tego, co wokół nich. Do otwartości na świat i naturę – w Wolnej Szkole, i poza nią, można mnie spotkać chodzącego na bosaka. W pracy z dziećmi cenię szczerość i wspólne dochodzenie do potrzeb. Bardzo ważny jest dla mnie proces tworzenia relacji, budowania się grupy oraz wzajemne uczenie się siebie. Świat emocji dziecka jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy, na którą zwracam uwagę w pracy. W Wolnej Szkole  organizuję wyjazdy szkolne (np. nad Biebrzę, w góry) oraz prowadzę zajęcia z informatyki. Pomagałem dzieciom w budowie placu zabaw i w organizacji szkolnych sklepików. Widziałem, jak w trakcie tych działań dzieci uczą się nie tylko konstruowania, ale też matematyki, współpracy i planowania. Na co dzień jestem tatą Tomka i Toli, którzy często towarzyszą mi wraz z żoną w szkolnych wyprawach.

 

Joanna Zgarzańska

Joanna Zgarzańska

Członek Zarządu

Jestem absolwentką Liceum Ekonomicznego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Przez wiele lat związana byłam z praca w administracji na uczelni wyższej. W Wolnej Szkole zajmuje się sprawami organizacyjno-administracyjnymi. Prywatnie mama dwóch córek, pasjonatka koncertów rockowych, przyrody, a także wycieczek pieszych i rowerowych.

 

Piotr Celiński

Piotr Celiński

IT i inne sprawy komputerowo-informatyczne

Wspieram kadrę i uczniów Wolnej Szkoły Ursynów, kiedy napotykają problemy z oprogramowaniem, sprzętem tudzież innymi sprawami ogólnoinformatycznymi