Lokalizacja Pelikanów 23/25 zamknięta do zakończenia prac modernizacyjnych

Lokalizacja Pelikanów 23/25 zamknięta do zakończenia prac modernizacyjnych

Lokalizacja Pelikanów 23/25 zamknięta do zakończenia prac modernizacyjnych

Nasz zespół

Kim jesteśmy?

Wolną Szkołę Demokratyczną na Ursynowie

prowadzi Fundacja Wolna Szkoła.

Zarząd Fundacji:

  • Dominik Granada, prezes
  • Kacper Woźniak, wiceprezes
  • Tomasz Wrzosek, członek zarządu

Rada Programowa:

  • Margo Bruins, De Ruimte Democratic School z Holandii.
  • Emilia Kulpa-Nowak
  • Paulina Szeromska
  • Bartosz Szymczyk
  • Marcin Żelazek
  • Michał Borychowski

 

Poznaj nas
Nasz zespół

Poznaj nas

Opiekunowie grupy szkolnej

Tomek Wrzosek

Tomek Wrzosek

członek zarządu, opiekuje się młodszą grupą (klasy 1-4), prowadzi zajęcia matematyczne

Z wykształcenia jestem architektem i urbanistą. Moje marzenia i plany związałem jednak z pracą z dziećmi. Od sześciu lat aktywnie towarzyszę im w codziennym życiu. Moją pasją są wędrówki, wyprawy górskie, wspinanie oraz fotografia.

Dowiedz się więcej

Na co dzień zapraszam dzieci do doświadczania tego, co wokół nich. Do otwartości na świat i naturę – w Wolnej Szkole, i poza nią, można mnie spotkać chodzącego na bosaka. W pracy z dziećmi cenię szczerość i wspólne dochodzenie do potrzeb. Bardzo ważny jest dla mnie proces tworzenia relacji, budowania się grupy oraz wzajemne uczenie się siebie. Świat emocji dziecka jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy, na którą zwracam uwagę w pracy. W Wolnej Szkole  organizuję wyjazdy szkolne (np. nad Biebrzę, w góry) oraz prowadzę zajęcia z informatyki. Pomagałem dzieciom w budowie placu zabaw i w organizacji szkolnych sklepików. Widziałem, jak w trakcie tych działań dzieci uczą się nie tylko konstruowania, ale też matematyki, współpracy i planowania. Na co dzień jestem tatą Tomka i Toli, którzy często towarzyszą mi wraz z żoną w szkolnych wyprawach.

Małgorzata Broniszewska

Małgorzata Broniszewska

opiekuje się młodszą grupą (klasy 1-4), prowadzi zajęcia wczesnoszkolne

Skończyłam polonistykę ze specjalnością filmoznawczą, mam przygotowanie pedagogiczne, ale postanowiłam nie być nauczycielką. W życiu robiłam mnóstwo rzeczy. Pracowałam w domu kultury jako organizatorka imprez, byłam doradczynią ds. promocji w lokalnych mediach, prowadziłam własną firmę związaną z organizacją planów zdjęciowych, a także food trucka z moim bratem. 

Dowiedz się więcej

W moim rodzinnym mieście Koninie, zajmowałam się  projektem Szkoła Naszych Marzeń  ekologią. Jestem grobersem (zajmuję się starymi, opuszczonymi cmentarzami) i pszczelarką (nawet zawodową, bo mam tytuł technika pszczelarstwa). To, że dobrze współpracuję mi się z dzieciakami, odkryłam podczas wolontariatu w Domu Dziecka na Litwie, gdzie spędziłam półtora miesiąca na budowaniu szałasów, zbieraniu jagód, wypadach nad rzekę z dużą dawką przytulania i rozmów. W Wolnej Szkole Demokratycznej od razu poczułam się jak u siebie. 

 

Magda Wojtaś

Magda Wojtaś

tutorka, prowadzi zajęcia humanistyczne

Jestem humanistką, trenerką oraz miłośniczką wanilii i cynamonu. Przez większość swojego życia związana byłam z mediami: przygotowywałam, redagowałam i wydawałam materiały pisane i filmowe.

Dowiedz się więcej

Szkoliłam nauczycieli i uczniów, potem trafiłam do Wolnej Szkoły. Przekazuję tu swoje umiejętności, ale też bardzo dużo sama się uczę. Próbuję wiązać pracę z osobistym doświadczeniem mamy trojga dzieci, uczących się poza szkołą już od lat. Nieustannie ciekawi mnie, jak działa na człowieka środowisko, inni ludzie i to, co ze sobą niosą: doświadczenia i obserwowanie świata. W szkole prowadzę zajęcia tutorskie czyli uczę o tym, jak się uczyć. Pokazuję mnemotechniki, sposoby szukania informacji, razem z uczniami robimy comiesięczne “konferencje naukowe”, podczas których każdy może pokazać coś czego się dowiedział, lub nauczył. Pomagam uczniom przygotować się do egzaminów pokazując jak one wyglądają i czego mogą się na nich spodziewać. Koordynuję działania typowo szkolne dla grupy najmłodszych dzieci oraz prowadzę zajęcia z języka polskiego dla starszych klas. Lubię działania interdyscyplinarne, łączenie nauk humanistycznych ze ścisłymi i z nowymi technologiami. Zawsze mam gotowe propozycje dla dzieci, wykorzystujące jakąś ciekawą pomoc dydaktyczną, lub tajemniczy przedmiot przywieziony ze strychu. Jestem koneserem fatalnych polskich filmów oraz amatorskiego street artu. A w torebce mam zawsze kilka zaskakujących (mnie) gadżetów do szybkiej akcji „zróbmy coś”.

Dominik Granada

Dominik Granada

Prezes zarządu, opiekuje się najstarszą grupą szkolną (od 5 klasy)

Jestem absolwentem 2 SLO w Warszawie, ukończyłem Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2013 r. zarządzam projektem Wolnej Szkoły. Chciałbym stworzyć taką przestrzeń dla dzieci, w której będą mogły rozwijać się w duchu edukacji demokratycznej.

Dowiedz się więcej

Staram się robić wszystko, co niezbędne, aby Wolna Szkoła istniała i rozwijała się razem ze swoją społecznością. Jestem przekonany, że kluczową rolę w procesie uczenia się odgrywają szczere i empatyczne relacje między członkami społeczności. One pozwalają nam budować miejsce, w którym dzieci znajdują swoją własną drogę. W szkole lubię z dziećmi projektować gry i programować. Umiem pokazać jak wykorzystywać sprzęt komputerowy do szukania wiedzy, pokazuję jak działają narzędzia takie jak np.:Khan Academy, Superkids, Scratch. Prowadzę spotkania społeczności szkolnej i kręgów naprawczych. Uczę innych tej umiejętności.  Jestem ojcem trójki dzieci, z których dwoje współtworzy naszą szkołę od początku jej istnienia, a trzecie z pewnością dołączy, jak tylko zacznie mówić .

 

Gosia Kucharczyk

Gosia Kucharczyk

opiekuje się najstarszą grupą szkolną (od 5 klasy)

Jestem certyfikowaną trenerką MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Jestem również pedagożką, trenerką umiejętności społecznych. Specjalizuję się w szkoleniach z tematów dotyczących uzależnień, przemocy, edukacji seksualnej, radzenia sobie ze stresem, relaksacji, integracji itp.

Dowiedz się więcej

Przez wiele lat pracowałam (nadal współpracuję) w organizacjach pomocowych i pozarządowych dla dzieci i młodzieży ze środowisk marginalizowanych. Prowadzę grupy wsparcia oraz warsztaty z zakresu uważności (mindfulness) m.in.: dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową. Jestem współautorką Poradnika dla gimnazjalistów dotyczącego przemocy domowej. W Wolnej Szkole opiekuje się grupą najstarszą, z klas 5+. Praca tutaj jest moim spełnieniem marzeń o bezpiecznym, rozwojowym i sprawiedliwym miejscu do nauki i do doświadczania. Miejscem, w którym każdy może być sobą.

Anna Janiec

Anna Janiec

mentor w najstarszej grupie szkolnej (od 5 klasy)

Nazywam się Anna Janiec – ale przyjaciele, współpracownicy i znajome dzieciaki mówią mi „Anari”. Od zawsze pociągały mnie kontakty z ludźmi, zgłębianie naszej natury, filozoficzne rozmowy i szeroko rozumiane bycie razem. Studia psychologiczne na Uniwersytecie Warszawskim to tylko jeden z przystanków na tej drodze.

Dowiedz się więcej

Wiele lat poświęciłam na własny rozwój. Wraz z grupą pasjonatów zakładałam Stowarzyszenie Ineida, którego celem było szerzenie i studiowanie innowacyjnej edukacji. Tworzyłam nowoczesne programy dla szkół, uczyłam gry w szachy. Kilkuletnie doświadczenie pracy w wolnych szkołach nauczyło mnie zaufania do dzieci i ich samodzielnych wyborów. Pokazało mi wiele ścieżek wspierania ich w realizacji marzeń i w przechodzeniu prób charakteru. Wolność i współdziałanie postrzegam jako wyzwanie i dar jednocześnie. Chcę go dalej zgłębiać i dzielić się nim. Swoją pracę opieram na budowaniu relacji, zaufania i autentyczności. W Wolnej Szkole jestem mentorem grupy 5+, uczę się też historii z dzieciakami klas 4 i 5, głównie metodą gier fabularnych. Moje prywatne zainteresowania to, między innymi, wędrówki piesze, czytanie, kamienie ozdobne, komiksy i różnice kulturowe w nich zawarte, gry planszowe, rpg, komputerowe. Jednak za najważniejszą z moich pasji uważam odkrywanie, co znaczy być sobą!

Zajęcia i Warsztaty

Agata Woźniak

Agata Woźniak

prowadzi zajęcia z języka angielskiego

Ukończyłam lingwistykę stosowaną ze specjalnością nauczycielsko-tłumaczeniową na Uniwersytecie Warszawskim. Jeszcze w trakcie studiów odkryłam, że spełniam się w nauczaniu języków. Od tego czasu nieprzerwanie pracuję z dziećmi młodszymi i starszymi.

Łukasz Mizeracki

Łukasz Mizeracki

prowadzi zajęcia z geografii

Ukończyłem psychologię i geologię na Uniwersytecie Warszawskim w ramach Kolegium MISMaP. Od zawsze byłem interdyscyplinarny i tak jest do dziś. Interesuje mnie wiele rzeczy, a z zawodu jestem odkrywcą, szeroko rozumianym edukatorem i wędrowcem.

Dowiedz się więcej

Moja przygoda w pracy z dziećmi zaczęła się od obozów survivalowo-motywacyjnych w Fundacji Marka Kamińskiego. Spodobało mi się to, że mogę dzielić się z młodymi ludźmi swoimi pasjami i wiedzą, ale też otrzymać wiele od nich. Od tego czasu pracuję regularnie jako wychowawca na obozach ekologicznych, artystycznych, prowadzę warsztaty profilaktyczne. W Wolnej Szkole uczę geografii. Podczas zajęć staram się pokazać dzieciom złożoność i różnorodność świata, wyjaśnić go nieco i zachęcić je do własnych poszukiwań. Bardzo dużą przyjemność sprawia mi przekazywanie wiedzy i umiejętności, niezależnie od tego czy uczę dzieci matematyki czy seniorów podstawowej obsługi komputera. Moi bliscy mówią, że mógłbym i chciałbym robić warsztaty ze wszystkiego, nawet obierania ziemniaków. Kocham naturę. Często w niej znikam. Zdarza mi się zaprosić na łono przyrody innych podczas warsztatów z uważności w przyrodzie. Lubię podróżować, zwłaszcza pieszo i po nieznanych szlakach. Swoją potrzebę przemieszczania się zaspokajam pracując przez kilka miesięcy w roku jako pilot wycieczek i przewodnik.

Maja Murawska

Maja Murawska

prowadzi zajęcia z chemii

Moja przygoda z dzieciakami rozpoczęła się od obozów żeglarskich, na które od kilku lat jeżdżę jako wychowawca kolonijny. To tam odkryłam ile pozytywnej energii daje mi przekazywanie wiedzy i po prostu kontakt z dziećmi. Jestem absolwentką technikum chemicznego, co dało mi możliwość prowadzenia warsztatów z chemii w Wolnej Szkole.

Dowiedz się więcej

Na co dzień uczęszczam do szkoły muzycznej, gdzie intensywnie gram na kontrabasie, a po godzinach zajmuję się muzyką tradycyjną – śpiewam ludowe pieśni polskie i ukraińskie. Oprócz tego interesuję się językien niemieckim, dlatego też od tego roku jestem studentką germanistyki. W wakacje lubię wyjeżdżać na żagle lub w autostopowe podróże z plecakiem.

Marta Woźniak

Marta Woźniak

prowadzi zajęcia rękodzielnicze

Jestem absolwentką kulturoznawstwa i animacji kultury w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współtworzę projekt „Muchy Samochwały”, w ramach którego prowadzę warsztaty artystyczne, spotkania wokół książek dla dzieci, kreatywne urodziny i „Bajkowiska”.

Dowiedz się więcej

Współpracowałam z Instytutem Teatralnym, Wydawnictwem Dwie Siostry, Sztukarnią, Atelier Foksal, Teatrem Węgajty i Stowarzyszeniem Teatralnym Remus. Jestem instruktorką rękodzieła artystycznego, tworzę ceramikę dekoracyjną i użytkową. Prowadzę pracownię ceramiczną w ramach Aktywnego Domu Alternatywnego, współtworzę Autonomiczną Przestrzeń Edukacyjną. W Wolnej Szkole działam z dziećmi warsztatowo: projektujemy, konstruujemy, lepimy z gliny i śpiewamy piosenki. Gram na akordeonie, śpiewam, ćwiczę jogę i tajski boks. Po mieście poruszam się na rowerze, a po świecie kamperem.

Alicja Dołkin-Lewko

Alicja Dołkin-Lewko

prowadzi zajęcia z biologii

Jestem absolwentką Wydziału Leśnego SGGW w Warszawie. Na co dzień badam naturę roślin oraz uprawiam je w domowym zaciszu. Oprócz tego intensywnie się wspinam, maluję i podróżuję.

Barbara Miszczak

Barbara Miszczak

prowadzi zajęcia z języka niemieckiego

Jestem absolwentką germanistyki na Uniwersytecie Ludwika-Maxymiliana w Monachium, od ponad 20 lat związaną z Instytutem Goethego i Instytutem Austriackim w Warszawie, gdzie prowadzę zajęcia na różnych poziomach.

Dowiedz się więcej

Przekazywanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania językiem niemieckim oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych sprawia mi ogromną satysfakcję. Dużą wagę przywiązuję do rozwijania umiejętności komunikowania się w języku niemieckim. Dążę do tego, by na moich zajęciach panowała przyjazna atmosfera, sprzyjająca kreatywności oraz swobodnemu wyrażaniu myśli i pomysłów, a nauka była dla młodych ludzi przyjemnością.

Łukasz Knap

Łukasz Knap

tutor storytellingu i kreatywnego pisania

Jestem tutorem storytellingu i kreatywnego pisania. Pomagam dzieciakom przelewać myśli na papier i wyrażać siebie poprzez tworzenie opowieści.

Dowiedz się więcej

Jestem też anglistą i wychowawcą klasy w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 1 „SOS”, lektorem w szkołach językowych i trenerem edukacji. Można mnie znaleźć online, na Instagramie, gdzie publikuję swoje „wiersze z odzysku” (blackout poetry) i zdjęcia robione telefonem. Nie można mnie natomiast znaleźć w miejscach, które nie podają kawy.

Piotr Celiński

Piotr Celiński

prowadzi zajęcia z informatyki

W Wolnej Szkole pokazuję uczniom jak wykorzystać narzędzia informatyczne w zabawie czy tworzeniu projektów. Chętnych wprowadzam w świat programowania. Majsterkowiczom pomagam składać ich własne komputery.

Dowiedz się więcej

Ukończyłem Wydział Elektroniki i Technik  Informacyjnych na Politechnice Warszawskiej. Mam za sobą zimowanie w Polskiej Stacji Polarnej na Svalbardzie. Przeszedłem sporą część polskich, ukraińskich i rumuńskich Karpat. Pracuję na Uniwersytecie Warszawskim, zajmuję się badaniami z zakresu Big Data. Prowadzę zajęcia ze studentami. Kiedyś dużo podróżowałem i fotografowałem, teraz tylko trochę bawię się multimediami.Mój syn Rafał jest uczniem Wolnej Szkoły.

Zarząd i Administracja

Dominik Granada

Dominik Granada

Członek zarządu, opiekuje się najstarszą grupą szkolną (od 5 klasy)

Jestem absolwentem 2 SLO w Warszawie, ukończyłem Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2013 r. zarządzam projektem Wolnej Szkoły. Chciałbym stworzyć taką przestrzeń dla dzieci, w której będą mogły rozwijać się w duchu edukacji demokratycznej.

Dowiedz się więcej

Staram się robić wszystko, co niezbędne, aby Wolna Szkoła istniała i rozwijała się razem ze swoją społecznością. Jestem przekonany, że kluczową rolę w procesie uczenia się odgrywają szczere i empatyczne relacje między członkami społeczności. One pozwalają nam budować miejsce, w którym dzieci znajdują swoją własną drogę. W szkole lubię z dziećmi projektować gry i programować. Umiem pokazać jak wykorzystywać sprzęt komputerowy do szukania wiedzy, pokazuję jak działają narzędzia takie jak np.:Khan Academy, Superkids, Scratch. Prowadzę spotkania społeczności szkolnej i kręgów naprawczych. Uczę innych tej umiejętności.  Jestem ojcem trójki dzieci, z których dwoje współtworzy naszą szkołę od początku jej istnienia, a trzecie z pewnością dołączy, jak tylko zacznie mówić .

 

Kacper Woźniak

Kacper Woźniak

Prezes zarządu

Jestem absolwentem 2 SLO, magistrem psychologii. Skończyłem studia trenerskie a także szkolenie u Lilian Katz z prowadzenia zajęć metodą projektów badawczych. Praca z dziećmi od zawsze jest moją pasją, już jako licealista uczyłem przedszkolaki języka angielskiego.

Dowiedz się więcej

 

Tomek Wrzosek

Tomek Wrzosek

członek zarządu, opiekuje się młodszą grupą szkolną (od 1 do 4 klasy)

Z wykształcenia jestem architektem i urbanistą. Moje marzenia i plany związałem jednak z pracą z dziećmi. Od sześciu lat aktywnie towarzyszę im w codziennym życiu. Moją pasją są wędrówki, wyprawy górskie, wspinanie oraz fotografia.

Dowiedz się więcej

Na co dzień zapraszam dzieci do doświadczania tego, co wokół nich. Do otwartości na świat i naturę – w Wolnej Szkole, i poza nią, można mnie spotkać chodzącego na bosaka. W pracy z dziećmi cenię szczerość i wspólne dochodzenie do potrzeb. Bardzo ważny jest dla mnie proces tworzenia relacji, budowania się grupy oraz wzajemne uczenie się siebie. Świat emocji dziecka jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy, na którą zwracam uwagę w pracy. W Wolnej Szkole  organizuję wyjazdy szkolne (np. nad Biebrzę, w góry) oraz prowadzę zajęcia z informatyki. Pomagałem dzieciom w budowie placu zabaw i w organizacji szkolnych sklepików. Widziałem, jak w trakcie tych działań dzieci uczą się nie tylko konstruowania, ale też matematyki, współpracy i planowania. Na co dzień jestem tatą Tomka i Toli, którzy często towarzyszą mi wraz z żoną w szkolnych wyprawach.

Joanna Zgarzańska

Joanna Zgarzańska

Kierowniczka Administracji

Jestem absolwentką Liceum Ekonomicznego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Przez wiele lat związana byłam z praca w administracji na uczelni wyższej. W Wolnej Szkole zajmuje się sprawami organizacyjno-administracyjnymi. Prywatnie mama dwóch córek, pasjonatka koncertów rockowych, przyrody, a także wycieczek pieszych i rowerowych.