Nasz
ProjektPoczątki
Projekt rozpoczął działalność we wrześniu 2013. Nasi najstarsi uczniowie mają już szesnaście lat. Chcemy im towarzyszyć aż do matury (jesteśmy w trakcie pracy nad formułą wsparcia dla dzieci w wieku licealnym).
Zaczynało z nami jedenaścioro dzieci. Od tego czasu dołączyło ponad siedemdziesięcioro. Trzy czwarte tej grupy to dzieci w wieku szkolnym, pozostali to dzieci w wieku przedszkolnym. Od roku szkolnego 2020/2021 nie będziemy prowadzić już grupy dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Czym są
szkoły demokratyczne
Wolna Szkoła Ursynów opiera się na tradycji szkół demokratycznych. Wszyscy członkowie społeczności – uczniowie i członkowie zespołu – mają równe prawa i mogą brać udział w ustanawianiu nowych zasad. O najważniejszych sprawach decyduje cała społeczność, o sprawach bieżących – zainteresowane osoby. W naszej szkole bardzo uważnie podchodzimy do tematu relacji władzy. Staramy się nie budować hierarchicznych struktur i każdego traktować podmiotowo.
Naszym sposobem na demokracje jest socjokracja. Każdy ma równy głos, może być usłyszany i wzięty pod uwagę. Dzięki temu społeczność może zarządzać sobą i razem się rozwijać. U podstaw tego systemu leży dążenie do konsensusu. Narzędzia socjokratyczne, którymi się posługujemy, adaptowaliśmy z zaprzyjaźnionej szkoły De Ruimte Democratic School w Holandii.
Z metody socjokratycznej korzystamy podczas:
- spotkań społeczności
- spotkań „ustaleniowych”
- „kręgów naprawczych”
Szkoły demokratyczne na świecie:
http://www.edukacjademokratyczna.pl/lista-szkol-demokratycznych-na-swiecie
Książki o szkołach demokratycznych:
https://wolnaszkola.org.pl/o-idei-szkoly/lektury-o-szkolach
czym jest
Wolna Szkoła Ursynów
Naszym celem jest towarzyszenie każdemu dziecku w jego rozwoju, tak by w zgodzie ze sobą realizowało swój potencjał. Staramy się wspierać dzieci i inspirować je, by mogły stawać się coraz bardziej autonomicznymi, świadomymi i empatycznymi ludźmi z rozwiniętą wrażliwością społeczną.
dowiedz się więcej
jak wygląda
Nauka w Wolnej Szkole
Naszej pracy przyświeca założenie, że każdy człowiek chce się rozwijać i uczyć i, że nie trzeba go do tego zmuszać. Uznajemy, że dzieci mają w sobie pęd do rozwoju i ciekawość, która je motywuje do poznawania kolejnych dziedzin życia. Podstawowym warunkiem, który musi być spełniony, aby to poznawanie było możliwe, jest poczucie bezpieczeństwa dziecka.