Praca

W Wolnej Szkole tworzymy przestrzeń do uczenia się w formule szkoły demokratycznej. To Dzieci decydują o tym czego, z kim, jak i kiedy się uczą w społeczności równych praw i wzajemnego szacunku. Tak aby mogły rozwijać się zgodnie ze swoimi potrzebami.

Teraz szukamy nowej Osoby do naszego Zespołu!

Jeśli:

Jesteś uważna/y na to jak komunikujesz się z Dziećmi (NVC / Porozumienie Bez Przemocy)
Ważne są dla Ciebie szczerość relacji i podmiotowe traktowanie Dzieci i Dorosłych
Jesteś gotowa / y uczyć się nowych rzeczy i zmieniać swoje nawyki
Lubisz pracę z Dziećmi i dobrze czujesz się w Zespole
Wierzysz, że to ważne aby Dzieci uczyły się odpowiedzialności podejmując własne decyzje
Umiesz zadbać o siebie i swoje granice
Masz 4+ lata doświadczenia w pracy z grupą przedszkolną lub wczesnoszkolną
Możesz pracować 6-8 godzin dziennie

Atutami mogą być:

- co najmniej dobra znajomość angielskiego
- kierunkowe wykształcenie (lub możliwość jego uzupełnienia)
- znajomość pedagogiki alternatywnej (Montessori, Steiner, Pestolazzi, Korczak, Illich, Gray etc.)
- doświadczenie pracy w przedszkolu / szkole (choć działamy inaczej niż tradycyjne instytucje)

Możesz się spodziewać:

- dużego wpływu na wszystkie decyzje i odpowiedzialności za nie
- dużego wsparcia od Zespołu
- wsparcia w rozwoju (kursy, szkolenia, konferencje, studia, NVC, pierwsza pomoc)
- pracy z superwizorem (zespół i/lub indywidualnie) a także wsparcia specjalistów w zależności od potrzeb

Jeśli marzysz o takim wyzwaniu, prześlij CV i napisz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. coś o sobie co nas przekona do dalszego kontaktu!

 
Wymagania

Trzy role


(artykuł poniżej nie jest aktualizowany od: 12.2013)

Dorośli pracujący z dziećmi w szkole demokratycznej muszą pełnić jednocześnie trzy role: opiekunów, przewodników i mentorów. Rola opiekuna jest fundamentalna, kładziemy bardzo duży nacisk na zapewnienie bezpiecznego rozwoju emocjonalnego dzieci. Komunikacja bez przemocy (NVC), empatia i koncentracja na potrzeby dziecka to standardy, które będziemy skrupulatnie egzekwować. Przewodnik to osoba, która dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom zainspiruje dzieci do poznawania i odkrywania świata nie dyktując im swojej jego wizji. Jednocześnie wspierająca w zdobywaniu umiejętności wymaganych podstawą programową. Rola mentora to bliższa relacja i opieka nad wybraną grupą dzieci, bezpośrednia współpraca z rodzicami i skupienie na rozwoju mocnych stron dziecka przy jednoczesnych działania skierowanych na wzmocnienie słabiej rozwiniętych umiejętności.

Jakie są wymagania w stosunku do osób pracujących w wolnej szkole?

(opracowane przez Odpowiedzialnaszkola.pl Wolną Szkołę na Bielanach i Fundację Bullerbyn zakładającą Szkołę Demokratyczną w Świętochowie pod Tarczynem - odnoszą się także do naszej placówki)

Wymagania do potencjalnych nauczycieli, są raczej związane z ich osobowością, a nie z doświadczeniem, bądź wykształceniem. Lista takich kryteriów-wskazówek, to:

  • Umiejętność (i chęć) wchodzenia w autentyczny kontakt i budowania szczerej i otwartej relacji.
  • Poczucie wolności osobistej, umiejętność podejmowania autonomicznych decyzji (z uwzględnieniem potrzeb swoich i innych osób); wewnątrzsterowność.
  • Umiejętność aktywnego budowania swojego miejsca w świecie. Realizowanie swoich pasji i działanie z poczuciem, że chce robić to, co robi.
  • Gotowość i chęć do towarzyszenia dziecku w rozwoju, których podstawą jest własna dojrzałość emocjonalna i psychiczne osadzenie (co może wynikać np. z własnej terapii).
  • Otwartość (i ciekawość) na potrzeby i poglądy drugiego człowieka.
  • Świadomość własnych potrzeb rozwojowych i aktywne realizowanie ich oraz zrozumienie ich ew. wpływu na pracę z dziećmi.
  • Umiejętność komunikowania się z innymi (nazywania własnych granic i potrzeb oraz szanowania granic, potrzeb i inności drugiej osoby).
  • Gotowość na popełnianie błędów i na ponoszenie konsekwencji działań oraz akceptacja tychże jako immanentnych części procesu rozwoju (zarówno własnego, jak i dziecka).
  • Zrozumienie procesów zachodzących w grupie i umiejętność pracy z nimi.